Däckhotell – boka rum nu!

Problem med tunga lyft och ont om förvaringsplats? Eller har du helt enkelt inte tid att skifta däck? Checka in dina däck på Däckhotell, vi skiftar däcken åt dig, tvättar, vårdar och förvarar till nästa säsong. 

– Vi löser alla problem runt hjulskiftet och förvaringen. Vi skiftar inta bara däcken, utan sörjer också för att förvara dom under riktiga och trygga förhållanden.
– Vi rengör både däck och fälg innan vi lägger in dom på vårt hotell. Kontroll av däck och fälg ingår i servicen på vårt DäckHotell. Vi kontrollerar att mönsterdjupet är tillräcklig för att tåla en ny säsong.
– Vi sköter även att däcken är rätt balanserade.

Läs mer om DäckHotell här eller kontakta din lokala Däckpartner för närmare information.


Det är lagligt, men inte smart!

Nu har fristen för att byta till sommardäck passerats. Det är inte längre lagligt att köra med dubbdäck, men det är fortfarande lagligt att köra med dubbfria vinterdäck, så kallade ”åretruntdäck”. Lagligt, men inte smart! 

Däcktester som har utförts visar att dubbfria vinterdäck har mycket sämre egenskaper än sommardäck när det är plusgrader och våt asfalt.
De stora årstidsvariationerna i Norden gör det nödvändigt att byta däck, både vår och höst. Temperaturskillnader och nederbörd ställer olika krav på däck, mönster och gummi. Risken för vattenplaning kan öka dramatiskt vid körning med slitna dubbfria vinterdäck på sommarväglag, och bromssträckan kan bli betydligt längre.

Siffrorna visar tester av dubbfria vinterdäck i plusgrader och våt asfalt:

– Vid 80 kilometer i timmen i 6 plusgrader: 10,5 meter längre bromssträcka än sommardäck
– Vid 50 kilometer i timmen i 20 plusgrader: 14,5 meter längre bromssträcka än sommardäck


Höstväglag

Höstväglag: Vått och vågat?

Slitna däck är en säkerhetsrisk! Faran för vattenplaning ökar avsevärt och bromsegenskaperna reduceras kraftigt.

Höstens tumregel
En generell regel är att du bör byta ut dina sommardäck när mönsterdjupet börjar komma ner på 3 mm. För vinterdäcken gäller det motsvarande 5 mm. Mindre än 5 mm mönsterdjup på vintern minskar däckets egenskaper avsevärt på snö och is. Det är också värt att veta att vinterdäck har betydligt kortare bromssträcka vid lägre temperaturer på våta höstvägar än sommardäck.


Ladda batteriet innan semestern

Kom ihåg att kontrollera batteriet innan du åker iväg på vintersemester. Låga temperaturer är en påfrestning för batteriet och dåliga batterier avslöjar sig ganska fort. Det kan bli en kall upplevelse. 

När det närmar sig 20 minusgrader reduceras batterikapaciteten med över 60 procent, samtidigt behöver bilen extra mycket ström för att starta. Använd motorvärmare för att reducera slitaget på motorn.

Kontrollera också spänningen i batteriet. Är den för låg, bör batteriet laddas.  På äldre bilar kan det löna sig att testa laddningen och vätskenivån.

Det finns inte några underhållsfria batterier, utan somliga behöver du bara inte kontrollera lika ofta.

Vi hjälper dig gärna med ett nytt batteri, och ger dig en god vägledning för en skön tur i en varm bil.


Livsfarligt med dubbfria däck på sommaren!

Även om det är tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, är det absolut ingenting att rekommendera! 

Kör du med dubbfria vinterdäck på sommaren kan du utsätta dig själv och andra bilister för stor fara. Ett dubbfritt vinterdäck ser kanske ut som ett sommardäck, men bör under inga omständigheter användas på sommaren!

– Bromslängden på våt asfalt ökar dramatiskt med dubbfria vinterdäck
– Risk för vattenplaning ökar redan i låg fart
– Köregenskaperna på våt väg reduceras väsentligt.
– Även köregenskaperna på torr väg reduceras väsentligt.


Saltade vintervägar

Mycket salt på vägarna skapar utmaningar för bromsarna. Sörj för gott underhåll av bilen och för en säker körning. 

Med en snörik vinter, är det mycket salt på vägarna. Salt är aggressiv på metall och binder vägdamm och andra föroreningar till däcken och gör dem hala. Det reducerar bromseffekten. Därför är det extra viktigt att tvätta bromsskivorna vintertid. Bromsskivorna kan rosta på baksidan, och du bör välja ett tvättprogram med underspolning.Tvättar du bilen själv, bör du skölja ordentligt i hjulhusen.


Vad för slags däck skall jag välja?

Det är omöjligt att hitta ett däck som har topp egenskaper i alla förhållanden. Ett nordiskt klimat kräver att du som förare tar hänsyn till dina körförhållanden när du skall välja däck. 

Tag gärna kontakt med din lokala DäckPartner återförsäljare för råd och tips.